< Program - Estrada Poznańska '

Ułatwienia dostępu

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Grafika reklamowa
BŁYSK DIAMENTU ŚMIERCI
Emerytowany tajny agent (znany doskonale miłośnikom włoskiego kina gatunkowego Fabio Testi) spędza jesień życia w pensjonacie na Lazurowym Wybrzeżu. Zniknięcie atrakcyjnej sąsiadki uruchamia w nim wspomnienia z czasów, gdy trajektorię jego kariery wyznaczały międzynarodowe spiski, piękne kobiety, szybkie samochody i zabójcze gadżety. Emeryt postanawia jeszcze raz stanąć do walki, by odnaleźć tajemniczą sąsiadkę i zemścić się na dawnych wrogach.
Hélène Cattet i Bruno Forzanie, twórcy „Amer”, ponownie inspirują się swoim ulubionym okresem – włoskim kinem gatunkowym lat siedemdziesiątych – by zaprezentować widzom nostalgiczną, diabelnie elegancką i piekielnie wyrafinowaną opowieść o kinie i tęsknocie, unurzaną w wizualnych skojarzeniach i audialnych nawiązaniach. Efektem jest najbardziej stylowy film szpiegowski w historii kina i kinofilska przejażdżka, która zachwyciła już widzów na festiwalach Nowe Horyzonty i Octopus Film Festival. Tego filmu się nie ogląda – jego się smakuje. A każdy kolejny kęs jest lepszy od poprzedniego.

Grafika reklamowa
BRAT
"Brat" to poruszająca opowieść o kobiecie i rodzinie wystawionej na próbę w świecie przemocy, niespełnionych ambicji i narastającego chaosu. 14-letni Dawid opiekuje się młodszym bratem i próbuje sprostać oczekiwaniom matki, która chce wyrwać się z toksycznej przeszłości i zacząć od nowa, bez męża osadzonego w więzieniu. Choć chłopak ma talent i siłę, to w codzienności rozpiętej między szkołą, domem i ulicą coraz trudniej mu zachować kontrolę. Wszystko komplikuje się jeszcze bardziej, gdy w ich życie wkracza Konrad – jedyny dorosły, któremu Dawid naprawdę ufa. To jednak dopiero początek burzliwych wydarzeń, które mogą ostatecznie rozbić tę rodzinę… albo ją ocalić.

Grafika reklamowa
BUGONIA
Yorgos Lanthimos jest wizjonerem kina, którego styl urzeka publiczność na całym świecie. W nowym filmie Bugonia zobaczymy zdobywczynię Oscara, Emmę Stone oraz Jessego Plemonsa. Bugonia podąża za dwoma młodymi mężczyznami, którzy mają obsesję na punkcie spisków. Porywają szefową dużej firmy, przekonani, że jest kosmitką zamierzającą zniszczyć Ziemię. Scenariusz jest dziełem scenarzysty serialu Sukcesja i filmu Menu, Willa Tracy’ego.
Bugonia oparta jest na koreańskim filmie Save the Green Planet z 2003 roku.
Płodny dorobek Lanthimosa obejmuje wyjątkowe filmy: Kieł, nominowany do Oscara Lobster, nominowany do Złotej Palmy obraz Zabicie świętego jelenia oraz Faworyta z nagrodzoną Oscarem za główną rolę, Oliwię Colman i odnoszący triumfy film Biedne istoty, który zdobył 11 nominacji do Oscara i zgarnął cztery statuetki, w tym dla najlepszej aktorki, Emmy Stone.

Grafika reklamowa
DO NIEZNANEJ ZIEMI | POKAZ SPECJALNY Z PANELEM DYSKUSYJNYM
“Do nieznanej ziemi” – zdobywca ponad 30 nagród oraz 60 nominacji na festiwalach filmowych, to opowieść o migracji, tęsknocie i desperackiej walce o lepszą przyszłość. Zapraszamy na pokaz specjalny filmu „Do nieznanej ziemi” Mahdiego Fleifela – przejmującego, pełnego napięcia dramatu o dwóch młodych Palestyńczykach, którzy uparcie próbują wyrwać się z tragicznej codzienności i odnaleźć bezpieczne miejsce w świecie, w którym ich los już dawno został przesądzony.

Film Fleifela, który sam urodził się i dorastał w jednym z największych obozów dla Palestyńczyków w Libanie, jest poruszającą opowieścią o doświadczeniu uchodźstwa, która – choć zakorzeniona w palestyńskiej historii – rezonuje znacznie szerzej, dotykając współczesnych wyzwań związanych z przymusową migracją, ceny przetrwania i prawa do życia bez lęku. “Do nieznanej ziemi” pozostaje w widzu na długo po seansie, skłaniając do refleksji nad losem tych, którzy nie mają ani dokąd wrócić ani dokąd uciekać.

Po filmie odbędzie się rozmowa z wyjątkowymi gośćmi, którą poprowadzi Kola Kluczyk - działaczka społeczna, członkini pro-palestyńskiego Kolektywu Bas i oddana sojuszniczka Palestyńskiego Ruchu Oporu.

Spotkanie pozwoli spojrzeć na filmowy dramat przez pryzmat realnych doświadczeń i praktyki pracy organizacji będących na pierwszej linii walki z niesprawiedliwym systemem.

GOŚCIE:

PROWADZĄCA: Kola Kluczyk - działaczka społeczna, członkini pro-palestyńskiego Kolektywu Bas, oddana sojuszniczka Palestyńskiego Ruchu Oporu.
Sarah Abu Ghoush - osoba o polsko-palestyńskich korzeniach. Urodzona Arabii Saudyjskiej, wychowana między Polską, Berlinem i Londynem. Rodzina jej ojca została zmuszona do ucieczki po Nakbie w 1948 roku i osiadła w Jordanii. Współpracuje z SJP (Students for Justice in Palestine) i działa w Komitecie Społeczności Palestyńskiej na swoim uniwersytecie. Jej aktywizm, który traktuje jako akt pamięci i oporu, jest głęboko osobisty. Zarówno w swojej pracy, jak i życiu Sarah przemawia w imieniu tych, których historie są porozrzucane między granicami; w imieniu społeczności niosących zarówno traumę, jak i piękno; oraz w imieniu własnego poczucia przynależności, tego, które opiera się wymazaniu i domaga istnienia w pełni, odważnie i bez przeprosin.
Jakub Bieniasz - student etnologii na UAM, interesuje się tym w jaki sposób reżimy graniczne odtwarzają kolonialne metody sprawowania władzy. Jako członek stowarzyszenia We Are Monitoring zajmuje się zbieraniem świadectw osób w drodze o doświadczeniach przemocy i pushbacków na polsko-białoruskiej granicy.

Grafika reklamowa
ELEANOR WSPANIAŁA
Eleanor Morgenstein przenosi się z Florydy do Nowego Jorku, aby zamieszkać z córką i wnukiem, z nadzieją, że nawiąże z nimi więź. Zamiast tego czuje się coraz bardziej zagubiona i niewidzialna. Przypadkiem trafia do grupy wsparcia, do której nie do końca pasuje. Opowiada tam historię, która przynosi jej uwagę, której nie chciała. Eleanor ponosi konsekwencje swojej opowieści, gdy młoda studentka dziennikarstwa Nina zaczyna traktować ją jako mentorkę. Ale kiedy sprawy idą zbyt daleko, Eleanor musi zmierzyć się z prawdą.

Grafika reklamowa
ELEANOR WSPANIAŁA | SENIOR W MUZIE
Poruszający debiut reżyserski uznanej aktorki Scarlett Johansson („HISTORIA MAŁŻEŃSKA”, „JOJO RABBIT”) opowiada o zmierzeniu się z żałobą i samotnością, a także odświeżeniu relacji z rodziną. Tytułowa bohaterka to 94-letnia kobieta, która przeprowadza się do swojej córki, ale nie może się odnaleźć w nowym miejscu. Na grupie wsparcia przypadkowo poznaje młodą studentkę, która chce napisać artykuł o niej i jej historii przetrwania Holocaustu. W Eleanor wciela się równie wspaniała June Squibb (nominowana do Oscara za rolę w filmie „NEBRASKA”).

Grafika reklamowa
FILM BALKONOWY | 20 NA 20 PISF X MDAG. KINO DOKUMENTALNE - NASZA MIŁOŚĆ
Czy każdy może być bohaterem filmu? Czy świat da się zamknąć w jednym kadrze? Reżyser Paweł Łoziński przygląda się ludziom ze swojego balkonu w kamienicy na warszawskiej Saskiej Kępie. Przechodzą uśmiechnięci, smutni, zamyśleni, zagapieni w telefony, młodzi i starzy. Mieszkańcy dzielnicy, albo przypadkowi goście, zwyczajni przechodnie. Autor zaczepia, zadaje pytania, rozmawia o tym jak radzą sobie z życiem. Stojąc tam z kamerą przez ponad dwa lata stworzył miejsce dialogu, świecki konfesjonał, przy którym każdy może się zatrzymać i opowiedzieć o sobie innym ludziom. Bohaterowie niosą w sobie zagadki i tajemnice, nie dają się łatwo zaszufladkować. Każda ludzka historia jest wyjątkowa, a życie jest nie do wymyślenia. Film to radykalny powrót do początków kina, kiedy człowiek przychodził do kamery. Może wystarczy zatrzymać się na dłużej, żeby zobaczyć więcej?

Grafika reklamowa
LOMBARD | 20 NA 20 PISF X MDAG. KINO DOKUMENTALNE - NASZA MIŁOŚĆ
Poruszająca, pełna szalonego humoru opowieść o ludziach, którzy walczą o przetrwanie, pomagając jednocześnie bardziej potrzebującym. Jola i Wiesiek to para w życiu i biznesie z Bytomia. Wraz z trójką swoich pracowników prowadzą prawdopodobnie największy lombard w Europie. Czas jego świetności minął jednak wraz z zamknięciem okolicznych kopalni i szerzącym się w mieście bezrobociem. Pozbawieni środków do życia mieszkańcy „polskiego Detroit” znoszą pod zastaw coraz bardziej absurdalne i bezużyteczne przedmioty. Upadającemu biznesowi nie pomagają ani szalone, marketingowe pomysły Wieśka, ani tym bardziej czułe serce Joli, która klientów wspiera nie tylko dobrym słowem, ale i gorącą zupą czy ciepłym kożuchem. Choć lombard przynosi straty, to staje się ważnym centrum życia lokalnej społeczności. Wkrótce jednak znajduje się na krawędzi bankructwa, a związek Joli i Wieśka zostaje wystawiony na próbę. W obliczu nadciągającej katastrofy, właściciele podejmą ostatnia próbę ratowania biznesu i miłości.

Grafika reklamowa
MINISTRANCI
Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej. Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy. Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.

Grafika reklamowa
NADEJDĄ LEPSZE CZASY | 20 NA 20 PISF X MDAG. KINO DOKUMENTALNE - NASZA MIŁOŚĆ
Dziesięcioletnia Jula ma tylko jedno marzenie – żyć normalnie. Nominowana do Oscara Hanna Polak towarzyszy Juli przez 14 kolejnych lat jej dorastania na Zwałce, składowisku odpadów oddalonym o 18 km od putinowskiego Kremla. Nadejdą lepsze czasy to historia Juli – dramatyczna opowieść o dojrzewaniu do tego, by wziąć los w swoje ręce. Oto uniwersalna historia o nadziei, odwadze i życiu nakręcona metodą cinéma-vérité, która niezwykle angażuje widza i poraża go swoją bezpośredniością i szczerością.

Grafika reklamowa
OVER THE LIMIT + spotkanie z reżyserką Martą Prus | 20 NA 20 PISF X MDAG. KINO DOKUMENTALNE - NASZA MIŁOŚĆ
Portret rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyjątkowy dostęp do kulis codziennego reżimu treningowego ukazuje wyjątkową więź Margarity z trenerkami i konkurentkami. „Over the Limit” to intymny dramat brutalnych relacji, które prowadzą do sukcesu.

Grafika reklamowa
ŚWIĘTY MIKOŁAJ WYRUSZA NA PODBÓJ MARSA | NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH
Świąteczna inwazja kiczu z oryginalnymi reklamami vintage
W świecie kinowej tandety istnieją filmy złe, bardzo złe i kosmicznie złe. A potem jest „Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa”, czyli jedyny film świąteczny, w którym Mikołaj nie tylko rozdaje prezenty - on podbija obce cywilizacje, i to z uśmiechem przyklejonym jak broda z waty.
„Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa” to dziecko lat 60., kiedy Ameryka żyła obsesją UFO, kosmicznych wyścigów i wizją kontaktu z obcymi cywilizacjami. W tym klimacie powstaje film, który wygląda jak szkolna akademia science fiction: z entuzjazmem, ale bez budżetu i wstydu.
Fabuła: Marsjanie potrzebują Mikołaja
Na Marsie dzieci są wiecznie przygnębione. Oglądają ziemską telewizję i zazdroszczą Ziemianom Świętego Mikołaja. Marsjański przywódca uznaje więc, że jedynym rozwiązaniem jest… porwać Mikołaja i zatrudnić go do poprawy morale. Plan jest tak prosty, jak dekoracje tego filmu - czyli bardzo. Mikołaj trafia na Marsa, gdzie ma nauczyć dzieci śmiechu i zapoczątkować świąteczną rewolucję. Na drodze staje mu złośliwy Marsjanin Voldar, robot Torg wyglądający jak pudło po lodówce i seria scen, w których patos miesza się z farsą. Film udaje poważną opowieść o potrzebie radości, ale z takim natężeniem wzniosłości, że można dostać zadyszki.
Wersja AGFA - czyli film z amerykańskimi reklamami vintage
Wydanie AGFA dodaje cały kontekst telewizji lat 60.: reklamy płatków śniadaniowych, zabawek, domowych gadżetów, wszystko z charakterystycznym jingle’owym optymizmem regularnie przerywającym i tak już rozchwianą fabułę.
Dlaczego to działa (wbrew logice)
Bo jest tu wszystko, co kochają wyznawcy złego kina:

patos większy niż misja Apollo,

kosmici w zielonych rajtuzach,

100% anty-finezji scenograficznej,

robot wyglądający jak projekt „Zrób to sam”

oraz fabuła, która udaje moralitet o szczęściu, a jest tak naprawdę najdziwniejszym UFO-symbolem świąt w historii kina.

Idealne dla: miłośników świątecznego kiczu, filmowych kuriozów, kosmitów w zielonych rajtuzach i każdego, kto uważa, że reklama płatków śniadaniowych z 1964 roku może mieć więcej dramaturgii niż cały film.

Grafika reklamowa
W INNYM ŚWIECIE
Przed nauczycielem szkoły podstawowej Michele Cortese zdaje się otwierać nowe życie. Po 35 latach nauczania w miejskiej dżungli, przeprowadza się ze stolicy Włoch do odległej sielskiej wioski Rupe w Parku Narodowym Abruzji. Przydział do pracy w Instytucie im. Cesidio Gentile jest spełnieniem jego marzeń. Ma nadzieję, że w tym spokojnym miejscu uda mu się znaleźć szczęście i odzyskać wiarę w wartość zawodu nauczyciela. Jednak życie w górach, i to w środku zimy, jest bardziej wymagające, niż mógł sądzić. Powoli pokonuje swe wielkomiejskie przyzwyczajenia i zżywa się z – początkowo podśmiewającymi się z niego - mieszkańcami wioski. Kiedy wszystko wydaje się iść w dobrym kierunku, nadchodzi niespodziewana wiadomość, że szkoła zostanie zamknięta w czerwcu z powodu braku zapisów. Rozpoczyna się wyścig z czasem, a pomysł na ocalenie szkoły wydaje się być mocno kontrowersyjny…

Grafika reklamowa
WANDA RUTKIEWICZ. OSTATNIA WYPRAWA | 20 NA 20 PISF X MDAG. KINO DOKUMENTALNE - NASZA MIŁOŚĆ
Prawdziwa historia Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi – opowiedziana przez nią samą. Wanda bez zaproszenia wkroczyła w męski świat wypraw wysokogórskich i zapłaciła za to najwyższą cenę. Reżyserka filmu, która sama jest alpinistką, wyrusza w Himalaje śladami Wandy. Wskazówką do poszukiwań jest audio-pamiętnik bohaterki znaleziony wśród sterty materiałów archiwalnych. Wanda zaginęła 30 lat temu. Jej ciało nigdy nie zostało odnalezione. Niektórzy twierdzą, że została w klasztorze buddyjskim. Film eksploruje jej życie i tajemnicę z udziałem znanych wspinaczy: Reinholda Messnera, Krzysztofa Wielickiego i Carlosa Carsolio, a także bliskich jej kobiet: siostry Janiny Fies i menadżerki Marion Feik.

Grafika reklamowa
WSZYSTKO W PORZĄDKU
Jeden z najważniejszych tytułów berlińskiej sekcji Perspectives. Kryminalne kino moralnego niepokoju, czarno-biały film, w którym nic nie jest czarno-białe. Debiut węgierskiego reżysera Bálinta Dániela Sósa stawia bohatera przed dramatycznym wyborem: czy skłamać w obronie syna, czy ujawnić prawdę, która może na zawsze zmienić życie 12-latka? Sándor, wdowiec z dwójką dzieci, próbuje rozpocząć nowe życie i nowy związek. Cichą euforię gasi jednak wypadek podczas przyjęcia u partnerki i jej córeczki. Kogo chronić, o co walczyć, a przede wszystkim komu wierzyć? Sós dostrzega i ubiera w szaty greckiej tragedii dylematy, które na co dzień towarzyszą rodzicielstwu, precyzyjnie trafia w kwestie zaufania i nawigowania pomiędzy miłością do dzieci a potrzebą akceptacji ze strony dorosłych i koniecznością przestrzegania norm społecznych. I jak w żadnej opowieści o ojcostwie, tak i w tej nie mogło zabraknąć czarnego humoru.

Grafika reklamowa
ZGIŃ, KOCHANIE
Ramsay zabiera nas do odległej Montany, gdzie Grace i Jackson (Jennifer Lawrence i Robert Pattinson) postanawiają zrealizować marzenie o ucieczce od miejskiego zgiełku. Ich sielanka w drewnianym domu pośrodku głuszy szybko jednak odsłania swoje drugie, mroczne oblicze. Ramsay z chirurgiczną precyzją pokazuje, jak idylliczna fasada pęka pod ciężarem izolacji i nowych obowiązków po narodzinach dziecka. To właśnie wtedy rozpoczyna się hipnotyzujące studium psychologicznego rozkładu.

Ekranem rządzi Jennifer Lawrence w roli Grace, która tworzy kreację wybitną, być może najważniejszą w jej dotychczasowej karierze. Jej portret kobiety pogrążającej się w otchłani depresji poporodowej, uwięzionej między utraconą tożsamością a (nie)chcianą rolą matki, magnetyzuje i porywa. Ramsay prowadzi swoją aktorkę przez najciemniejsze zakamarki emocji, budując opowieść, która jest jednocześnie brutalnie szczera i poetycko piękna.
ZGIŃ, KOCHANIE porusza, olśniewa wizualnie i umacnia pozycję Ramsay jako jednej z najbardziej bezkompromisowych autorek współczesnego kina.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.